Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
Fredrik på gården utanför kontoret

Byråmannen som bytte spår med önskan om att göra gott

Han har arbetat på reklambyrå i hela sitt liv, men gillar inte reklambyråer. Han har lärt sig hur han vill driva en arbetsplats via handboll. Och om han inte hoppat på sitt nuvarande uppdrag, skulle han spendera dagarna i sitt växthus och bland kastrullerna i köket. Det här är Frederik Jedlid, en 50-årig man från Malmö. Och Odd Hills nya byråchef.

Egentligen skulle han bli geografi- och historielärare, men internet var nytt och kul- så han skaffade en dator och helt plötsligt satt Frederik på en ovanvåning, någonstans i Lund och designade webb med sina vänner på deras nystartade företag. Sedan dess har han hunnit driva och arbeta på ett flertal reklambyråer som byråchef, art director och creative director. På den tiden var det det ballaste han visste. Nu har han en annan bild av reklambranschen.

 - Reklam är väldigt speciellt, det är liksom lite navelskåderi och mycket artsy fartsy, säger han.

Efter många år på diverse reklambyråer kände han att han ville jobba med marknadsföring på ett annat sätt. Han hamnade därför på Gullers Grupp, byrån för samhällsaktörer med sju kontor i Sverige och över 200 medarbetare.

- För mig innebar det att jag kunde ta mitt reklam- och kommunikationstänk och flytta det till en kontext där man kan kommunicera viktiga saker som inte handlar om kom och köp. Jag vill göra gott för goda människor.

Men storkoncernslivet blev till slut för anonymt för Frederik som längtade efter att vara del av ett mindre sammanhang, där varje person ses som en egen unik individ. Och eftersom han alltid är nyfiken på nästa grej, hittade han till Odd Hill, som egentligen är en ganska stor omställning för en person som varit i den klassiska reklambyråns värld hela sitt liv. Men likheterna finns där, att hjälpa kunder som arbetar med upplevelser som bidrar till något bra - som Visit Skåne, Dansteatern och Nordiska ministerrådet, lockade Frederik. 

"Jag vill bygga ett sammanhang som är gott för medarbetarna och som gör saker som är gott för samhället."

Frederik Jedlid startar dagen med en kaffe ute på gården på Humlegatan.
Frederik Jedlid startar dagen med en kaffe ute på gården på Humlegatan.

Viktigt att vara modig i tanken och ha roligt på jobbet

Att Frederik börjar på Odd Hill är en del av ett större omtag och en resa som håller på att hända på byrån. Branschen utvecklas snabbt och det är inte samma sak att vara webbyrå nu som det var för fyra år sedan. Något som Frederik har som mål att komma ikapp med. Till hjälp har han faktumet att Odd Hill är en del av koncernen Sjöbergska tillsammans med tre andra bolag inom webb och kommunikation, alla med olika spetskompetenser. Han tror att den traditionella reklambyrån, som vi känner den, är på väg bort.

- Vi är på väg att bli något som inte finns än och har en jätteutmaning att hitta och formulera om erbjudandet till vad vi ger våra kunder. Vi ska ha kvar vilka vi är och kommer från. Men det finns lager att lägga på, med min egen och min kollega Eva Kronfält Thorvingers bakgrund (COO på Odd Hill), och med hjälp av våra systerbyråer i Sjöbergska, kan vi utöka vårt erbjudande till att vara en större palett. Jag vill att vi ska vara en rådgivare för kunden, istället för enbart en ordermottagare, säger han. 

Var Odd Hills utvecklingsresa kommer att landa vet han inte helt säkert än. Men Frederik trivs med att jobba med förändring, trots att han beskriver sig som ganska konservativ privat. Under ett års tid åt han varma mackor till middag varje måndag, berättar han. Av den enkla anledningen att han tyckte det var gott. Det kan låta rutinmässigt och…torrt. Men det är tvärtemot vad Frederik vill att Odd Hill ska vara. Här vill han bidra till en kultur som gör att det är roligt att gå till jobbet, där man delar kunskap och lär sig av varandra. 

- Jag vill bygga ett sammanhang som är gott för medarbetarna och som gör saker som är gott för samhället. Vi ska vara modiga i tanken, våga göra saker som vi inte är trygga med men som kan vara positiv natur, vad är det värsta som kan hända? Vi får göra om, men så länge det är en god intention med jobbets bästa i åtanke- varför inte prova! 

Med sig till Odd Hill har han en hel del i ryggsäcken, både från arbetslivet och privat. Han har ägnat stor del av sitt liv åt att spela och tävla i handboll, men hans egentliga passion är att odla mat i växthuset och laga den, helst lagar han sådant han inte kan. Allra senast blev det vegetarisk tapas till dotterns studentfest.

- Jag vet inte om det blev bra, ingen har vågat säga något om det än i alla fall. Men det blev inte så mycket kvar, så jag tar det som ett gott betyg! 

“När något gått fel är det inte hela världen, men då har du istället ett jädra verktyg för att bli bättre och klokare.”

Fredrik sitter i Ledningsmöte
Ledningsmöte med fokus på varumärkesstrategi - Ett av många möten med teamet.

Vill ha händerna i jorden, på lagom avstånd

Att ägna stor del av livet åt idrott och mat har satt sig i Frederik. Och han tycker själv att det finns en hel del likheter mellan byrålivet, sport och mat, speciellt när det kommer till hur människor är beroende av varandra.

- I idrott finns det mycket anda och moral om att vara en god människa. Och en faktor som är intressant är att när du i handboll står inför att göra ett mål mot motståndarlaget, har du många val att ta för hur du ska lyckas. Varje val har ett antal konsekvenser som du måste jobba med. I idrotten som jag kommer ifrån, har jag också haft andra omkring mig som varit beroende av mina val. 

Valen som tas påverkar alla andra i ditt lag och Frederik menar att det fungerar ganska liknande på en arbetsplats där varje individ och kompetens är en del av en kedja, om inte A fungerar har B och C svårt att utföra sina uppgifter. Alla är en del av ett sammanhang. På samma sätt tycker han att restaurangbranschen fungerar, alla har sin roll, plats och kunskap. 

- Jag vill uppmuntra till fritt tänkande och agerande och har en stark kultur av frihet under ansvar, där varje individ bidrar med sin unika kompetens. Jag tror att alla tänker och försöker sitt bästa, gör man det finns det alltid förbättringspotential. Men man måste analysera sina egna val. Och när något gått fel är det inte hela världen, men då har du istället ett jädra verktyg för att bli bättre och klokare.

Mycket av Frederiks jobb handlar om administration, strategi och hantera personalärenden.

Jobbet som byråchef tycker han sprider sig över tre rätt breda områden. Psykologi, kreativitet och strategi. Psykologin ligger i att hantera uppkomna situationer, om en medarbetare har en utmaning i yrket eller på hemmaplan. Strategin handlar om hans uppdrag att bygga en väg framåt och få andra att följa med och tro på den strategin. 

- Kreativiteten? Det handlar om nyfikenheten och passionen som har drivit mig hittills. Ibland är det härligt att få ha händerna i jorden, inte bara i mitt växthus utan också i jobbprojekt. Men jag kommer aldrig att lägga mig i på detaljnivå. Istället kan jag bidra med perspektivet kring vad nyttan är och vad vi kan addera för mervärde som kunden inte har räknat med från början.

En solig dag på gården i ett samtal med kollegan Pija.

Trots all erfarenhet, har rollen som byråchef Odd Hill ändå inneburit en omställning och många utmaningar som han inte var beredd på. Att gå från den extroverta reklamvärlden in till en webbyrå med en något mer introvert framtoning, var en ganska stor vändning.

- Jag har mycket att lära, säger han. Och det är kul! Fyfan vad tråkigt den dagen man vaknar upp och kan och vet allt?

Foto: Ola Frick

Med dessa insikter hoppas vi att ni fått en djupare förståelse för hur det är att jobba på Odd Hill och vad som driver oss framåt. Vill du veta mer om vår byrå eller diskutera ett samarbete? Hör av dig till oss!

Ett axplock av våra cases

Se alla Case
Kollage av bilder som symboliserar arbetet som nordiskt samarbete gör
Nordiskt Samarbete

Från komplexitet till klarhet

Tre stycken mobilskärmar visar upp ett axplock från MSTs webb
Malmö Stadsteater

Konsten att förstå publiken: Malmö Stadsteaters digitala förvandling

Person i kundtjänst som samtalar med person i telefon
Greenworks

En användarvänlig kundtjänst för besökare och redaktörer

Kvinna samtalar med en person något som liknar ett laboratorie
CellaVision

Global webbplats med IR-sidor

Bil som tankar el
Mer Sweden

Lättrörlig digitalisering i en snabbt växande ny marknad

Barn på en äng
Förskoleforum

Vidareutveckling med målgrupp i fokus

Vy över Malmö Stad
Business Region Skåne

Tillgänglighetsanpassad webbplats

Skånes natur symboliserad med person på ett fält
Visit Skåne

Prisvinnande med atmosfär och känsla

Kontakta oss

Jag berättar gärna mer

Bild på Olof Bokedal
Olof Bokedal
CTO
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!