Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
Tre stycken mobilskärmar visar upp ett axplock från MSTs webb

Konsten att förstå publiken: Malmö Stadsteaters digitala förvandling

År:

2023

Klient:

Malmö Stadsteater

Roll:

Design

Utveckling

Besök webbplatsen

Malmö Stadsteater är en av Sveriges ledande inom dramatisk teater. I samband med nyinvigningen den anrika teatern Hippodromen fick Odd Hill det spännande uppdraget att skapa en ny webbplats som matchar teaterns nya visuella identitet.

Med människor i centrum

Projektet började med att förstå Malmö Stadsteaters utmaningar och ambitioner genom en heltäckande förstudie. Denna fas omfattade
- workshops
- enkätundersökningar
- datadriven UX-granskning (Audits)
- användarobservationer
samt djupgående analys av den tidigare webbplatsens användarbeteenden och struktur. Hos Odd Hill är allt designarbete präglat av en central tanke: människan i centrum. Med förstudien växte en klar bild av vad som fungerade, vad som inte gjorde det, och viktigast av allt, hur designen kunde skapa en meningsfull användarupplevelse.

Kultursegement för djupgående insikter

En väsentlig del av projektet var att förstå besökarnas mål och önskningar i den digitala teatervärlden. Genom att använda Culture Segments, ett internationellt segmenteringssystem inom konst och kultur, kunde Odd Hill utforma en webbplats som verkligen talade till mångfalden av publikens behov. Genom att utforska människors grundläggande kulturella värderingar och deras perspektiv på konst, formade Odd Hill en webbplats som förstod och representerade Malmö Stadsteaters mångfacetterade publik.

Desktop av MSTs webbplats

En ny visuell identitet vävs samman

Malmö Stadsteaters vision ör att vara en angelägenhet för hela Skånes invånare och att med staden Malmö som bas vara en plats för alla. Det stod klart att den danska byrån Urgent Agency var i full gång med att ta fram en helt ny visuell identitet med grund i denna vision om ett bredare och mer inkluderade uttryck. För Odd Hills del innebar detta att en stor del av projektets designfokus skulle läggas för att på bästa sätt förena och integrera den nya identiteten med webbplatsen. Målet blev att skapa en sammanhängande länk av den innovativa identiteten samtidigt som den ger enengagerande och attraktiv webbupplevelse.

Den nya webbplatsen lanserades i samband med nyinvigningen den anrika teatern Hippodromen och har ett stort fokus på digital tillgänglighet och användarvänlighet, samtidigt som den låter Malmö Stadsteaters högkvalitativa bild- och videoproduktion komma till sin fulla rätt.

Det stegvisa kreativa arbetet

Med en trygg grund från insikterna från förstudien påbörjade Odd Hill designprocessen. De mest kritiska stegen under vår designprocess innehöll

  1. Omarbetning av Informationsarkitektur: En omstrukturerad informationsarkitektur för att organisera innehåll logiskt. Genomtänkta skisser och wireframes för att definiera layout och placering av viktiga element. Särskilt fokus på kopplingen mellan scen, produktion och det redaktionella innehållet.
  2. UX förbättring / Tillgänglighetsanpassning: Fokus på tillgänglighet och användarvänlighet utifrån kultursegementen och best practice.
  3. Redaktionella förbättringar: Redaktionella förbättringar för en mer dynamisk arbetsmiljö och förbättrade användarupplevelsen för redaktörer.
  4. Interaktionsdesign: Stadsteaterns nya identitet integrerades i designen för att förstärka den digitala upplevelsen och differentiera sig från konkurrenter med en konsistent visuell estetik. Ett designsystem utvecklades med en tydlig fokus på att skapa en skalbar och enhetlig visuell design. UI-element som knappar, textlänkar, ikoner och formulär genomgick en kärleksfull översyn.
  5. Interaktioner: Micro-animationer, hovereffekter och rörlig media infördes för en engagerande och dynamisk användarupplevelse som matchar identiteten väl.
  6. Prototyper: För att validera designlösningar och identifiera förbättringsområden genom iterativa tester och justeringar användes klickbara prototyper.
  7. Implementering och Lansering: Den nya designen och strukturen implementerades på webbplattformen, med fokus på att säkerställa att den var responsiv och tillgänglig.

Bild på styleguide i programmet Figma

En digital plats att utforska, upptäcka och drömma

Efter lanseringen var det tydligt att Odd Hill tillsammans med Urgent Agency och Malmö Stadsteater hade skapat något speciellt. Den digitala plattformen sammanförde teaterns fysiska och digitala närvaro och erbjöd en berikande inblick i Malmö Stadsteaters historik och framtid. Besökare kan enkelt hitta information om föreställningar, boka biljetter och upptäcka teaterns mångsidiga värld. Projektet understryker vikten av att förstå besökarnas behov på djupet för att kunna skapa designlösningar som speglar deras förväntningar och behov. Malmö Stadsteaters nya webbplats är en plats där drömmar och utforskande förenas.

MST Logo i blockbokstäver

Kontakta oss

Vill du veta mer om effektiv digital kommunikation?

Ola Frick
Byråchef
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!