År:
2023
Klient:
Malmö Stadsteater
Roll:
Design
Utveckling
Besök webbplatsen
Malmö Stadsteater är en av Sveriges ledande inom dramatisk teater. I samband med nyinvigningen den anrika teatern Hippodromen fick Odd Hill det spännande uppdraget att skapa en ny webbplats som matchar teaterns nya visuella identitet.
Projektet började med att förstå Malmö Stadsteaters utmaningar och ambitioner genom en heltäckande förstudie. Denna fas omfattade
- workshops
- enkätundersökningar
- datadriven UX-granskning (Audits)
- användarobservationer
samt djupgående analys av den tidigare webbplatsens användarbeteenden och struktur. Hos Odd Hill är allt designarbete präglat av en central tanke: människan i centrum. Med förstudien växte en klar bild av vad som fungerade, vad som inte gjorde det, och viktigast av allt, hur designen kunde skapa en meningsfull användarupplevelse.
En väsentlig del av projektet var att förstå besökarnas mål och önskningar i den digitala teatervärlden. Genom att använda Culture Segments, ett internationellt segmenteringssystem inom konst och kultur, kunde Odd Hill utforma en webbplats som verkligen talade till mångfalden av publikens behov. Genom att utforska människors grundläggande kulturella värderingar och deras perspektiv på konst, formade Odd Hill en webbplats som förstod och representerade Malmö Stadsteaters mångfacetterade publik.
Malmö Stadsteaters vision ör att vara en angelägenhet för hela Skånes invånare och att med staden Malmö som bas vara en plats för alla. Det stod klart att den danska byrån Urgent Agency var i full gång med att ta fram en helt ny visuell identitet med grund i denna vision om ett bredare och mer inkluderade uttryck. För Odd Hills del innebar detta att en stor del av projektets designfokus skulle läggas för att på bästa sätt förena och integrera den nya identiteten med webbplatsen. Målet blev att skapa en sammanhängande länk av den innovativa identiteten samtidigt som den ger enengagerande och attraktiv webbupplevelse.
Med en trygg grund från insikterna från förstudien påbörjade Odd Hill designprocessen. De mest kritiska stegen under vår designprocess innehöll
Efter lanseringen var det tydligt att Odd Hill tillsammans med Urgent Agency och Malmö Stadsteater hade skapat något speciellt. Den digitala plattformen sammanförde teaterns fysiska och digitala närvaro och erbjöd en berikande inblick i Malmö Stadsteaters historik och framtid. Besökare kan enkelt hitta information om föreställningar, boka biljetter och upptäcka teaterns mångsidiga värld. Projektet understryker vikten av att förstå besökarnas behov på djupet för att kunna skapa designlösningar som speglar deras förväntningar och behov. Malmö Stadsteaters nya webbplats är en plats där drömmar och utforskande förenas.