År:
2019
Klient:
Visit Skåne
Roll:
Design
Utveckling
Besök webbplatsen
Tourism in Skånes officiella destinationssajt visitskane.com tilldelades publishingprisets Grand prix i – webb och pris i kategorin Sajter som marknadsför destinationer. Motiveringen för Grand Prix-utmärkelsen lyder: För en ambitiös sajt med passande färgskala och ett skickligt urval av användargenererade bilder som andas atmosfär och känsla.
I slutet av 2015-början av 2016, var Tourism in Skåne i behov av en webbplats som kunde stå mer för sig själv, som en redaktionell sajt. Målsättningen och visionen för deras nya webbplats var att lansera en modern och fräsch webbsida som inspirerar och ger bra och aktuell information både för långresenärer och boende i Skåne.
I oktober 2015 annonserade Drupal 8 sin första release och då var såklart vi på Odd Hill redo att ta oss an något projekt där vi skulle kunna utveckla i Drupal 8. Drupal 8 inkluderar nya funktioner och förbättringar för både användaren och utvecklare, så som uppgraderat användargränssnitt, WYSIWYG och in-place-editiing, förbättrad stöd för mobil m.m. Odd Hills rekommendation är att alla större projekt numera borde utvecklas i Drupal 8.
Odd Hill fick därmed i uppdrag av Tourism in Skåne att designa och utveckla vårt första Drupal 8 webbplats - en ny webbplats för visitskane.com. Christoffer som ansvarat för back-end på webbplatsen tycker att det är en väldigt stor fördel att Drupal 8 nu bygger på objektorienterad programmering. Hela systemet är byggt på nytt från grunden, vilket har skapat en ny och modern bas. Det positiva med detta är att de har kunnat använda sig av redan existerande och välfungerande komponenter från till exempel Symfony och resten av PHP-världen, vilket inte var möjligt tidigare. Generellt märks det att hela gränssnittet i Drupal 8 har fått en rejäl uppfräschning i form av grafiska förändringar och responsiv design. Detta har såklart skapat mer motivation för arbetsgruppen att leverera bra lösningar för kunden. Michaela som var projektledare för webbplatsen tycker att det har varit kul att haft en så driven och transparent kund som Josefine Nordgren på Tourism in Skåne - tydlig i sina beställningar och kommunikation och har under projektets gång haft med sig en stor respekt för allas kunskaper och yrkesroller.
Tourism in Skånes officiella destinationssajt visitskane.com tilldelades publishingprisets Grand prix i – webb och pris i kategorin Sajter som marknadsför destinationer. Det stod klart när Publishingprisets årliga prisutdelning ägde rum på Berns i Stockholm 5 november. Motiveringen för Grand Prix-utmärkelsen lyder: För en sajt som väcker längtan, välbehag, glädje och stolthet. För destinationssajten lyder nomineringen "För en ambitiös sajt med passande färgskala och ett skickligt urval av användargenererade bilder som andas atmosfär och känsla."