År:
2019
Klient:
Skånegy
Roll:
Design
Utveckling
Strategi
Besök webbplatsen
skanegy.se - är den publika webben där elever i Skåne får information om vilka gymnasieutbildningar de har att välja mellan, hur de söker in på dessa och allt de bör tänka på inför valet. Webbplatsen var i behov av en ordentlig uppdatering både funktionellt och visuellt, och vårt uppdrag blev att uppgradera systemet från Drupal 7 till Drupal 8 och uppdatera UX & visuell design - med elever i årskurs 8 och 9, som den primära målgruppen.
Skånegy byggdes 2012, och väldigt mycket har hänt sedan dess. Mobilanvändandet har ökat kraftigt och besökarnas förväntningar på användarvänlighet ser väldigt annorlunda ut än för bara några år tillbaks.
En stor skillnad mellan Skånegy och deras konkurrenter som också erbjuder liknande information (i de allra flesta fallen privata företag) är att alla skolor och utbildningar ska presenteras på ett objektivt och rättvist vis. Designen ska avspegla detta så att ingen skola/utbildning på något sätt får mer utrymme eller fokus än någon annan.
Webbplatsen ska fungera som ett pedagogiskt stöd för högstadieelever inför och under gymnasievalet. Under året som eleven ska göra sitt aktiva gymnasieval finns perioder där man t.ex. besöker öppet hus och mässor, agerar på specifika datum för deadlines gällande valet och besked om antagning som man som elev måste hålla koll på.
Målgruppen som använder webbplatsen, står inför det stora gymnasievalet och via undersökningar (enkäter och intervjuer) kunde vi konstatera att de två största painpoints (smärtorna) som eleverna upplevde var stress och ofta press från olika håll inför valet av utbildning/skola och att eleverna tyckte det var svårt att hitta tillräcklig information om utbildningar.
För Skånegy.se valde vi att prioritera och fokusera på snabbhet, simpelhet, enkelhet och tydlighet. En stor utmaning med att designa för unga är att de inte har en direkt medvetenhet om hur saker och ting fungerar. För dom är den digitala tillvaron som att andas, de bara gör. Så om du bryter mot de oskrivna reglerna för hur saker och ting ska fungera, så kan du bara göra det till en viss gräns. Att använda video och annan media som ett pedagogiskt hjälpmedel var viktigt. Och framför allt göra det så begripligt och lättnavigerat som möjligt.