År:
2018
Klient:
Malmö Stadsteater
Roll:
Design
Utveckling
Besök webbplatsen
Malmö Stadsteater är en av Sveriges ledande stadsteatrar och har existerat i sin nuvarande form sedan 1993. Repertoaren speglar Malmö och håller de klassiska mästerverken levande på de tre huvudscenerna: Hipp, Intiman och Studion.
Odd Hill har under lång tid jobbat nära Malmö Stadsteater och hjälpt dem i att forma sin digitala identitet. Under våren 2018 inledde Malmö Stadsteater en process att ta fram en ny grafisk identitet tillsammans med den danska designbyrån Urgent.Agency.
Huvudtanken var att börja om från noll, utifrån ett vitt blankt papper forma och skapa sina nya identitet och efterhand utveckla och förändra uttryckssättet.
Hur byter vi kostym på Malmö Stadsteater utan att bygga om hela webbplatsen från grunden? Hur får vi ett avskalat och enkelt formspråk att leva och fånga besökaren? Enkelt, avskalat, hur kan vi göra detta intressant digitalt?
Genom ett nära samarbete med kunden och den grafiska formgivaren Birk Marcus Hansen på Urgent.Agency, byggde vi upp ett förtroende och friheten att skapa den nya visuella identiteten för webb.
Vi startade från en avskalad version, kompletterad med hand-ritade ikoner, knappar, subtila videor och animationer för att skapa rörelse. Dessutom använde vi loopade videor av Malmö Stadsteaters skådespelare där de stirrar på besökaren. Här skapades en känsla av nyfikenhet och en spännande interaktivitet uppstår.
Resan och förvandlingen av Malmö Stadsteater har gjort att du som besökare kommer närmare kärnan av deras verksamhet och det blivit både tydligare och enklare att hitta just den föreställning du är intresserad av.
Vi ser framemot att fortsätta vara en del av Malmö Stadsteaters pågående digitala resa.
Malmö Stadsteaters branding och webb har även vunnit prestigefyllda German Design Awards & Creative Circle för sin nya identitet. Det är vad vi anser är ett bra betyg för Odd Hills arbete på webbplatsen!