År:
2022
Klient:
Globe Technologies
Roll:
Design
Utveckling
E-handel
Besök webbplatsen
Globe Technologies tillverkar och säljer batteridrivna elverktyg. Strategin är att expandera och etablera sina varumärken världen över. Odd Hill har tagit fram en smart och resurseffektiv multisajt med e-handel till koncernens Europeiska dotterbolag Globe Technologies. Plattformen gör det möjligt att bygga individuella webbplatser för olika varumärken utan att ge avkall på den egna brandingen.
Marknaden för motordrivna verktyg är konkurrensutsatt. Det finns många starka aktörer som arbetar kreativt med sin affärsutveckling och marknadsföring. En del varumärken har funnits länge, är väletablerade och välkända. Men att vara stor och inarbetad leder ofta till minskad flexibilitet och rörelseförmåga. Det öppnar upp för Globe Technologies som är nya på den europeiska marknaden och dessutom en mer lättrörlig organisation.
För att kunna vara lättrörliga behövs plattformar och verktyg som hjälper Globe Technologies att snabbt etablera sina varumärken och agera när affärsmöjligheter visar sig. Lika viktigt är att man kan testa idéer och marknader, utan att förbrukar orimligt stora resurser. Visar det sig att det finns potential kan man skala upp och sätta in mer resurser.
Odd Hill fick i uppdrag att bygga plattformar till två av Globe Technologies varumärken i Europa – Greenworks (konsument) och Cramer (proffs). För att snabbt få en lätthanterlig och resurseffektiv lösning var en multisajt ett ganska enkelt val. Med en sådan lösning kan flera varumärken utnyttja samma installation.
För besökarna och Globe Technologies känns det som två självständiga sajter. Tekniskt är de instanser av en “sajt-mall”, där där de individuella sajterna delar funktionalitet men har individuell branding. De delar kodbas, men ser olika ut. Administratörer och redaktörer loggar in i separata backends, men gränssnitten ser likadana ut.
Fördelen med det här är att det blir mer tid- och kostnadseffektivt för Globe Technologies. Istället för att sköta och betala för två separata sajter och installationer, kan man begränsa sig till en. Visserligen är man lite begränsad i vad man kan göra individuellt på de enskilda sajterna. Men i Globe Technologies fall så var förutsättningarna för de olika varumärkena så pass lika att fördelarna övervägde.
Att ta fram en egen e-handelslösning var egentligen aldrig ett alternativ. En färdig SaaS-lösningen stämde bättre med Globe Technologies strategi. Valet föll på BigCommerce och en headless integration med Globe Technologies multisajt som är byggd i Drupal.
Headless betyder att man integrerar mot en tredjepartslösning utan att använda dess användargränssnitt. BigCommerce erbjuder färdig e-handel med en butik som man kan anpassa med egen logotyp och färger. I det här fallet ville vi ha kontroll över det visuella gränssnittet och användarupplevelsen.
BigCommerce har alla de viktigaste funktionerna på plats. Och Drupal är ett ramverk som krävs för att integrera e-handelsplattformar som BigCommerce. Det är dessutom ett av väldens bästa och mest säkra system för att arbeta med innehållshantering med mycket innehåll på flera språk.
För närvarande används lösningen för Greenworks och Cramer, Globe Technologies två starkaste varumärken. De delar funktioner utan att ge avkall på sin branding. Det innebär att funktioner som utvecklas på plattformen blir tillgängliga för alla varumärken. Samtidigt finns det utrymme att ta ut svängarna så att de enskilda varumärkena visas visuellt i enlighet med deras branding.