Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
illustration av en hand som pekar på en webbsida

Vad är usability?

Anders Widell
August 10, 2022

Usability är en term som brukar användas för att bedöma hur lätta produkter är att använda. Den bör översättas till användbarhet, inte “användarvänlighet”, vilket är ett lite missvisande begrepp som är svårt att att värdera. Att kunna mäta och förbättra är viktiga aspekter i usability.

Usability brukar också förväxlas med UX, user experience som är inriktat på användarnas upplevelse. Tittar vi till exempel på ett gränssnitt, så kan det vara användbart utan att för den skull ge en bra användarupplevelse. Usability är dock en viktig del (komponent) av UX och det är svårt att tänka sig bra UX med dålig usability.

Varför är det viktigt med usability?

Intuitiva gränssnitt som är lätta och trevliga att använda ger nöjda användare. God usability minskar antalet övergivna formulär och kundvagnar, ökar konverteringsgraden, vinner marknadsandelar och bygger en positiv känsla för varumärket.

Usability fokuserar på användarna och deras behov. Det handlar om att lyssna på användarna och på sätt och vis låta dem bestämma hur gränssnittet ska se ut och fungera. Med det som utgångspunkt har man de bästa förutsättningarna att ta fram en framgångsrik produkt.

Usability delas in i fem beståndsdelar:

  • Learnability
    Hur enkelt det är för användarna att förstå hur de ska göra första gången.
  • Efficiency
    Hur effektivt användarna kan utföra grundläggande uppgifter efter att de lärt sig hur de ska göra.
  • Memorability
    Hur lätt är det för användarna att komma ihåg hur de ska göra när de inte använt gränssnittet på ett tag.
  • Errors
    Hur många fel gör användaren, hur allvarliga är felen och hur mycket begränsar de användaren.
  • Satisfaction
    Hur nöjda är användarna efter att ha använt produkten.

Hur utvärderar man usability?

Utvärdering av usability fokuserar på hur användare först kan lära sig och sedan använda ett gränssnitt. Men man tittar även på hur nöjda användarna är.

Det finns många metoder för att samla in information. Den enklaste och mest handfasta är att göra användartester på ett representativt urval av användare. Man låter dem utföra relevanta uppgifter och observerar vad som händer. Vad är det som fungerar? Var stöter de på problem? Analyserar man sedan resultatet har man ett bra underlag för att förbättra gränssnittets användbarhet.

Det finns även flera bra digitala verktyg att använda om man vill göra bredare undersökningar. Vi på Odd Hill använder oss gärna av Hotjar som kan användas för att att göra olika typer av mätningar. Här är tre exempel:

  • Videoinspelningar av användare (skärminspelningar)
    Man kan till exempel ställa in så att alla som öppnar en registreringssida filmas från de att de öppnar registreringssidan till att de klickar på “Registrera”.
  • Formulär
    Sätt upp en så kallad “funnel” för dina formulär som visar var användarna lämnar formuläret.
  • Heatmaps
    Värmekartor som visar var användarna klickar på sidan. Delar av sidan som fått många klickar kommer att markeras med gult till rött, där rött betyder många klick. Man kan också få värmekartor som visar hur sidan scannats av med användarnas muspekare.

Usability best practise

All gränssnittsdesign börjar med en undersökningsdel där man tittar på användarna, deras förutsättningar, vilka problem som behöver lösas och så vidare.

Men en designer börjar inte från noll i varje enskilt projekt. Även om det finns många parametrar som är unika, så är det mycket som återkommer i alla projekt. Det finns bra konventioner att följa, saker som bevisats fungera bra tidigare. Om inte annat så är de en bra utgångspunkt. Det fina med de konventionerna är att de bygger på hur användare generellt fungerar och inte på subjektivt tyckande hos få.

Här några exempel:

  • Följ konventionerna på webben, såvida det inte finns ett starkt skäl att avvika från det.
  • Var konsekvent.
  • Erbjud lättillgänglig och lättläst hjälpinformation.
  • Gör länkar tydliga och beskriv vad de leder.
  • Erbjud tillbaka-knapp eller möjlighet att ångra.

Dessutom finns det ett regelverk, WCAG med riktlinjer och direktiv för hur en webbplats ska vara utformad för att vara tillgänglig. Handlar det om en offentligt finansierad webbplats är de tvingande. För övriga är det en bra rekommendation att följa dem.

Sammanfattning

Usability är en vetenskap som hjälper oss att ta fram produkter som är lätta och intuitiva att använda. Genom att undersöka hur effektivt användarna kan använda ett gränssnitt för att utföra uppgifter lär man sig hur man kan förbättra det. Produkter med god usability är på sikt mer lönsamma  /framgångsrika.

Behöver ni hjälp?

Vi hjälper er gärna undersöka hur användbarheten kan förbättras. Låt oss göra en UX-granskning av er hemsida, e-handel, applikakation, intranät eller vad det nu kan vara. Då kikar vi samtidigt även på UX, användarupplevelsen.

           

   

     

Usability är en vetenskap som hjälper oss att ta fram produkter som är lätta och intuitiva att använda. Produkter med god usability är på sikt mer lönsamma och framgångsrika.

Relaterade artiklar

Se alla Artiklar
Låt användarna visa vägen

Hur tar man fram digital gränssnittsdesign som både älskas av användarna och är bra för affärerna?

UX-förbättringar för e-handel

De här är de viktigaste viktigaste sakerna vi tycker e-handlare bör kika på.

Vad är användarskapat innehåll och varför är det viktigt?

Att låta användarna skapa innehållet på webbplatsen har många fördelar. Inte bara sparar det tid och pengar, det upplevs även som mer äkta och trovärdigt.

7 sätt AI kan användas för att öka den digitala tillgängligheten

AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.

Se alla artiklar

Kontakta oss

Jag berättar gärna mer

Olof Bokedal
Byråchef
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!