Trovärdighet i digitala medier är ett stort problem. Ett dystert resultat av en ökande ström av fejkade nyheter, sofistikerade bedrägerier och påverkanskampanjer. Att marknadsföra saker och bygga förtroende för ett varumärke är både dyrt och svårt. För hur ska folk våga lita på vad företagen säger idag? Men andra användare precis som en själv är en annan femma.
Termen UGC står för User Generated Content, eller användarskapat innehåll på svenska. Det handlar om sådant som skapas och publiceras av individuella användare av plattformar, webbplatser eller sociala medier. Inte av folket bakom kanalerna.
Den här typen av innehåll skapas och delas typiskt av personer som vill uttrycka sina åsikter, dela sina erfarenheter eller bidra till diskussioner eller communities. Det kan vara omdömen, kommentarer, texter, bilder, videos eller liknande.
Låt oss kika på fördelarna med UGC.
Poängen med UGC är att det av de flesta upplevs som mer äkta, relaterbart och engagerande än innehåll som skapas av företag och organisationer. Det tydligaste exemplet på detta är användarrecensioner. Kommentarer, omdömen och bilder som bygger på användare som använt en specifik produkt, upplevs som trovärdiga och kan därmed påverka andras åsikter och köpbeslut.
Användare i allmänhet är mer benägna att knyta an till innehåll skapat av likasinnade helt vanliga människor. Kan man identifiera sig med personen ifråga blir det också lättare att se sig själv i samma situation. Man känner igen sig och tänker att “det där kunde ju vara jag”. Relaterbarhet bidrar till att skapa engagemang och bygga förtroende hos målgruppen.
När användare skapar relevant och engagerande innehåll åt varandra, kan det spara en hel del tid och pengar. Även om viss tid måste läggas på övervakning och moderering av det innehåll som användarna skapar. Ju större plattformen eller forumet är desto mer betydelse får den här faktorn. En stor användarskara kan skapa stora kvantiteter innehåll i en strid ström och på så sätt hålla webbplatsen levande och relevant.
Influencers är professionella UGC-skapare. Som regel är de väldigt dyra att anlita eftersom de tar rejält betalt för att ställa sig bakom produkter och tjänster. Vanliga icke-professionella användare skapar UGC som både är kostnadsfritt och upplevs som mer äkta.
Användare som engagerar sig och delar innehåll på en webbplats känner en starkare lojalitet mot varumärket i fråga. Detta kan i sin tur leda till upprepad försäljning och långsiktiga kundrelationer.
Rätt hanterat kan UGC vara en utmärkt källa till feedback från användarna av företagets produkter och tjänster. Den kan ge värdefulla insikter om hur produkterna och kundservicen kan förbättras.
En stor mängd användargenererat innehåll över en stor bredd av relevanta ämnen är även positivt för webbplatsens SEO. På så sätt fångas alla de viktigaste sökorden in, vilket potentiellt kan dra in värdefull organisk trafik. Användarna ser till att rätt frågor blir ställda och besvarade, samtidigt som de gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter och ger tips. Allt detta "vet" sökmotorerna.
Användarskapat innehåll är viktigt för det knyter an till behoven och preferenserna hos dagens mogna digitala användare. Det skapar engagemang, signalerar förtroende och påverkar köpbeslut. Dessutom är det SEO-vänligt, kostnadseffektivt och bygger långsiktiga kundrelationer.
Hur tar man fram digital gränssnittsdesign som både älskas av användarna och är bra för affärerna?
De här är de viktigaste viktigaste sakerna vi tycker e-handlare bör kika på.
AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.
Tillgänglig text ska kunna läsas av alla, oavsett funktionsnedsättning. Det tjänar alla på. Vi har samlat de viktigaste riktlinjerna.