Sedan 2018 måste offentliga aktörers webbplatser och mobila applikationer vara tillgängliga. Nu höjs ribban. I en ny lag som träder i kraft 2025 kommer även privata aktörer att omfattas. Gott om tid kan det tyckas, men det är en god idé att börja förbereda sig redan nu.
Den nya lagen innebär att vissa produkter och tjänster ska uppfylla krav på tillgänglighet i enlighet med EU:s tillgänglighetsdirektiv. Syftet är att röja undan hinder på den inre marknaden och öka tillgängligheten, framför allt för personer med funktionsnedsättning.
Oavsett om ens egen verksamhet berörs eller inte, finns det anledning att se över den egna digitala tillgängligheten. Främst för att det är viktigt ur etisk synvinkel att se till att ens tjänster och produkter är tillgängliga för alla. Men det är också positivt för affärerna. Var sjätte användare idag har någon form av funktionshinder. Det är en stor andel av marknaden som kanske helt eller delvis ligger utom räckhåll.
Tillgänglighetsdirektivet samlar en rad olika produkter och konsumenttjänster som alla EU-medborgare ska kunna ha tillgång till och ta del av, oavsett funktionsnedsättning. Nedan en kortfattad sammanställning. En mer detaljerad lista finns hos Myndigheten för delaktighet.
Den nya lagen kommer även att innehålla bestämmelser om CE-märkning, marknadskontroll och tillsyn.
Direktivet gäller inte för följande innehåll på webbplatser och mobila applikationer:
Hur tar man fram digital gränssnittsdesign som både älskas av användarna och är bra för affärerna?
De här är de viktigaste viktigaste sakerna vi tycker e-handlare bör kika på.
Att låta användarna skapa innehållet på webbplatsen har många fördelar. Inte bara sparar det tid och pengar, det upplevs även som mer äkta och trovärdigt.
AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.