Animationer, möjligheten att skapa rörligt material utan ett helt produktionsteam, ett utmärkt sätt att att berätta komplexa idéer på kort tid och väcka uppmärksamhet. För att inte tala om att det är rätt roligt att titta på. Och nu har vi ett nytt tillskott i familjen verktyg, Lottie Creator. Men håller det måttet? Vår egen husanimatör och designer Emil, bestämde sig för att sätta det på prov.
Jag har alltid haft en förkärlek till animationer eftersom det är ett effektivt sätt att kommunicera på på webben. Tyvärr har animationer varit ett område som varit mindre populärt under en lång tid, eftersom animationer var mp4-filer som var tunga och långsamma, för att inte glömma att internet inte var lika snabbt då som nu. Som tur är har det hänt en del sedan dess - och ett av de senaste tillskotten för oss designers är det webbaserade animeringsverktyget Lottie Creator.
Lottie är faktiskt ett filformat, döpt efter den tysk-brittiska siluettkonstnären, animatören och filmregissören Charlotte “Lotte” Reiniger. Det används för att animera och spela upp animationer på webbplatser och i appar. Det började som ett projekt av utvecklaren Hernan Torrisi, som skapade ett plugin med Lottie för Adobe After Effects, Bodymovin. Pluginet gjorde det möjligt att exportera animeringar från After Effects till en JSON-fil som kunde spelas upp med hjälp av ett webbskript. Nu kunde designers skapa komplexa animeringar i After Effects och använda dem på webben, utan att behöva omvandla dem till GIF eller andra tyngre format. Detta blev startskottet för lättviktiga animationer på hemsidor.
Bodymovin adopterades av ingen mindre än Airbnb och har sedan dess lanserats i plugins till program som Figma, Wordpress och Drupal. Lottie har nu utvecklats till att bli ett fristående webbaserat verktyg “Lottie Creator”, för att göra det ännu smidigare för oss designers att skapa animationer för app och webb.
Vanligtvis när jag arbetar, skapar jag en animation först i Illustrator eller Figma för att sedan importera de stillastående objekten. Men den här gången ville jag se om det gick att skapa objekt från grunden i Lottie Creator. Så jag inledde den kreativa processen direkt i verktyget.
Hur gick det då? Jag fick ihop en rolig och lättsam animation som skulle upp på sociala medier, dessvärre inte utan viss frustration. Under processens gång hade jag några positiva upplevelser, men desto fler negativa. Alla hittar du i listan nedan, där jag främst jämför verktyget med After Effects.
Exporten, den kritiska biten när vi kreatörer är färdiga med vårt arbete- det är inte där man vill stöta på ett problem. Men som du kanske kan gissa utifrån min sista punkt ovan, var det precis det som hände. Hur jag än försökte kunde jag inte exportera det jag gjort. Efter flertalet googlingar gav jag upp. Det visade sig att "kinetic typography", som jag baserat hela min animation på, inte fungerade vid export just nu. Istället fick jag öppna After Effects och skapa animationen på nytt.
Tyvärr levde inte Lottie Creator upp till hypen. Min nästa animation kommer att göras i After Effects, som har färre problem och är mer kraftfull.
Animationer är ett effektivt sätt att kommunicera på webben, där en användare överrumplas av marknadsföring och det kan vara svårt att sticka ut och vara intressant nog. Genom att arbeta med animationer kan vi förmedla flera budskap på kortare tid och på ett mer intressant och kreativt sätt. Inlägg och hemsidor med rörligt material får fler besök och mer engagemang, det kan du läsa mer om här.
En fråga jag ofta får är hur framtiden ser ut för digitala kreatörer, särskilt kopplat till animationer och rörlig media. Konkurrensen om att synas kommer bli större, men att skapa material som bygger på en kreativ idé kopplat till ett varumärkes riktning och målsättning kommer inte att ske automatiskt utan mänsklig kreativitet. AI ses idag som ett hjälpmedel och jag tror att det kommer fortsätta vara så. Det gäller bara att anpassa sig till det nya arbetsflödet.
Nyfiken på att börja animera på din webb eller i app? Kontakta oss på Odd Hill så hjälper vi dig att förverkliga din animation och fånga din målgrupp.
Den kommer givetvis att skapas i After Effects.
Hur tar man fram digital gränssnittsdesign som både älskas av användarna och är bra för affärerna?
De här är de viktigaste viktigaste sakerna vi tycker e-handlare bör kika på.
Att låta användarna skapa innehållet på webbplatsen har många fördelar. Inte bara sparar det tid och pengar, det upplevs även som mer äkta och trovärdigt.
AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.