Typografi är läran om bokstäver och dess kombinationer, och framförallt en av de viktigaste och mest vitala delarna i all kommunikation. Ett av de viktigaste orden för oss på Odd Hill är just kommunikation – så här kommer lite tips och trix från oss.
Innan vi djupdyker i vår trendspaning och personliga favoriter behöver vi reda ut vilka kategorier av typografi det finns. Nedan kommer argumenterbart de tre vanligaste sorterna.
En serif är en smal linje/streck som oftast sitter i de olika slut på en bokstav eller siffra. De anses ofta vara svårlästa och inte passande på digitala medier – framförallt förr när vår skärmteknologi inte var lika långt kommen.
Det finns många underkategorier till seriffer, där den mest omtalade är slab-serif.
Som namnet antyder har typsnitt inom kategorin monospace alltid samma yta för varje bokstav och tecken. Monospace kan vara antingen en seriff eller en sans-serif, men då kategorin har blivit så vitt spridd klassas den ofta som sin egna. Samma sak gäller bland annat för Blackletter, script och dekorativ också. De vanligaste ändamålet för monospace är skrivmaskiner och kanske framförallt det som vi på Odd Hill kan bäst: kod.
Ett företags identitet och personlighet behöver genomsyras i dess typografi. Allt från vilket typsnitt som väljs till hur texten placeras och uttrycks på mediet. En genomarbetad typografi ska uttrycka identiteten.
Att visa relevant information i korrekt ordning, i lättläst format och överkomlig textmängd är ytterst viktigt. Det gäller också att texten har bra balans på storlek, tillräckligt hög kontrast och andra WCAG (Web Content Accessibility Guideline) krav för att ge en professionell och korrekt upplevelse för besökaren.
Psst. Läs gärna vår artikel om WCAG för att bemästra alla krav som ställs om bland annat typografi.
Oundvikligt är det också en designfråga, och beroende på hur det ser ut tilltalar du olika personer och målgrupper. Med hjälp av typografi kan du bland annat uppfattas som modern, vintage eller kanske mer/mindre personlig. Utseendet kan också vara en avgörande faktor om personen i fråga kommer läsa igenom den där långa texten eller ej.
Under 2020 har en markant ökning av seriffer uppkommit. Som tidigare nämnt så har inte seriffer används på digitala medier i samma utsträckning som sans-seriffer, men det håller på att ändras. En stor anledning är att de ger en personligare känsla än tidigare typografiska trender – något som anses allt viktigare i vårt samhälle av oändlig och oavbruten information.
Sundprojekt.se använder den personliga seriffen Big Moore
Egengjorda typsnitt blir allt vanligare. En omtalad font är San Francisco, skapad av Apple, som är en alternativ version av tidlösa Helvetica Neue. Det var förvisso ett par år sedan denna släpptes, men trenden att stora företag tar fram sina egna typsnitt bara växer. Fördelarna är många så beslutet är definitivt befogat. Till exempel så går det enkelt att spara in på kostnader genom att slopa licenskostnader. Det hjälper också att skapa den rätta känslan, och ge varumärket en unikitet och identitet även i ren skrift.
På tal om custom-typsnitt, så har dekorativa fonter blivit allt populärare. På ett lekfullt och charmigt vis kan produkten eller varan återspeglas i typografi.
Hur tar man fram digital gränssnittsdesign som både älskas av användarna och är bra för affärerna?
De här är de viktigaste viktigaste sakerna vi tycker e-handlare bör kika på.
Att låta användarna skapa innehållet på webbplatsen har många fördelar. Inte bara sparar det tid och pengar, det upplevs även som mer äkta och trovärdigt.
AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.