Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
En illustration av en miniräknare

Har du koll på strukturerad data?

Anders Widell
April 13, 2021

Termen strukturerad data är lite kantig och missvisande. Vad den här artikeln egentligen handlar om är det som sökmotorerna kallar rich results. Hur får man sitt innehåll att visas i sökresultatet på ett attraktivare och mer informativt sätt än som en klassisk blålänk? Det är uppenbart att detta drar mer trafik. Här får du lära dig mer om varför man behöver strukturerad data.

När en sökmotor indexerar (läser av) en webbsida försöker den förstå innehållet och på vilket sätt det är relevant. Men att läsa källkoden uppifrån och ner är inte samma sak som att se sidan som vi människor gör. En webbsida är i grunden utformad så att vi ska kunna förstå och sortera innehållet. Den är primärt inte gjord för att kunna läsas av sökmotorer, även om mycket naturligtvis gjorts för att optimera mot dem. Det är här strukturerad data kommer in och det är varför man behöver strukturerad data.

Varför man behöver strukturerad data

Strukturerad data är ett standardiserat sätt att lägga till metainformation i koden på en webbsida så att den talar direkt till sökmotorerna. Den hjälper sökmotorerna att förstå innehållet och hur relevant det är för olika sökningar. Indexeringen är en process som sker automatiskt med hjälp av olika algoritmer. Även om dessa är väldigt smarta har de fortfarande svårt att förstå vad som är vad i innehållet och vad det betyder. De är beroende av metadata för detta.

Varför man behöver strukturerad data är för att sökmotorerna nte ska förstå att bilden du lagt till är en produktbild. Koden säger att det är en produktbild och att sidan ifråga är en produktsida för en stickad tröja av ekologisk bomull. Med sådan information blir det lätt till exempel Google att matcha mot en specifik sökning.

Mer om rich results

Hur ett rich result ser ut i sökresultatet beror på vad för typ av innehåll det handlar om. Google har sina “featured snippets” som löst skulle kunna beskrivas som olika typer av innehållsblock med relevanta ledtrådar om innehållet i fråga. De visas bland "blålänkarna" på olika positioner i sökresultatet, ofta högt upp. Syftet är att göra det enkelt för användarna att snabbt hitta det de söker, att det ska bli lättare att bedöma relevansen innan man klickar sig vidare.

Recept, filmer och restauranger kan till exempel visas som kort i en karusell. Events kan dyka upp i kalendrar eller som enskilda kort med karta och länk till biljettförsäljning. En webbplats kan visas med sajtsökfält och så kallade site links – intressanta undersidor med beskrivningar och direktlänkar. Allt det här har du säkert redan stött på och säkert också haft nytta av i dina egna sökningar. Du kan läsa mer om Googles olika featured snippets här.

Schema.org – ett bibliotek av fördefinierade egenskaper

De stora sökmotorerna har kommit överens om hur strukturerad data ska läggas till på en webbsida och hur innehållet ska märkas upp. På den gemensamma webbplatsen schema.org har man samlat allt detta. Här finns det gällande biblioteket med all tillgängliga alternativ och det vokabulär som gäller.

Strukturerad data kan bäddas in i koden på en webbsida i tre olika format, tre sätt att skriva koden på:

JSON-LD är det format som Google föredrar. Det är lätt för människor att läsa och för maskiner att läsa och analysera.

Fusk straffar sig alltid i längden

Med strukturerad data blir det svårt för fuskarna att lägga rökridåer eller dölja det faktum att de ljuger om innehållet. Åtminstone blir det väldigt svårt. Har man märkt upp sidan som en oberoende redaktionell artikel, när det egentligen handlar om ren försäljning, så blir det lättare för sökmotorerna att genomskåda och beivra det.

Värt att veta om strukturerad data

  • Strukturerad data kan även användas för att optimera en webbsida för röstsök.
  • Google har ett verktyg man kan använda för att testa och diagnostisera koden.
  • Det kan ta flera veckor innan webbsidan dyker upp som rich results och det finns ingen garanti för att det sker.
  • Webbsidor kan indexeras för rich result även utan strukturerad data, men det krävs en hel del för att det ska lyckas.
  • Strukturerad data ger inte högre rankning hos sökmotorerna. Det är fortfarande webbsidans och domänens relevans som avgör detta.

Har du råd att att låta bli?

Syftet med att implementera strukturerad data är för att sidan ska visas som ett rich result hos sökmotorerna. Det är uppenbart att detta ger mer trafik. Även om det inte finns några garantier att sidan indexeras för att visas på det sättet, kan det vara en god idé att hoppa på tåget. Kostnaden är relativt låg och det är uppenbart att rich results är en utveckling vi bara sett början av. varför man behöver strukturerad data. Så svaret på varför man behöver strukturerad data är för att öka sina chanser att visas som rich results.

Relaterade artiklar

Se alla Artiklar
BankID uppgraderar sin säkerhet

2025 blir säker start obligatorisk för alla som använder BankID i sina e-tjänster.

Vad menas med headless CMS?

Headless CMS öppnar upp för en flexibilitet och innovation som driver utvecklingen av modern innehållshantering på webben idag.

Dags att uppgradera till Drupal 10

Stödet för Drupal 9 upphör i november och versionen stöds inte längre officiellt. Det är hög tid att uppgradera till Drupal 10.

7 sätt AI kan användas för att öka den digitala tillgängligheten

AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.

Se alla artiklar

Kontakta oss

Jag berättar gärna mer

Olof Bokedal
Byråchef
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!