Under hösten 2020 har Sally Erisman och två andra blivande frontend-utvecklare praktiserat hos oss på Odd Hill. Vi ville veta mer om vilka erfarenheter de kommer ta med sig, och bad därför Sally att berätta mer ingående om deras praktiktid hos oss.
Jag och två andra blivande front-end-utvecklare har den här hösten haft möjligheten att praktisera på Odd Hill. För några år sedan var det ingen av oss som visste att detta var vägen vi skulle ta, vi kommer direkt från studier eller arbete inom livsmedelsteknologi, socialvetenskap och översättning.
Men en kombination av nyfikenhet inom området och de jobbmöjligheter som finns, gjorde att vi på olika sätt hittade hit. När vi nu spenderat större delen av hösten med att jobba i riktiga projekt har vi fått en bättre bild av hur vårt framtida yrke kan se ut. Samtidigt gör våra individuella kunskaper och intressen att vi har olika tankar om vad vi vill att våra framtida roller ska innebära. Frågan vi alla hade när vi började våra studier kvarstår delvis: Vad gör egentligen en front-end:are?
Front-end kan beskrivas som den del av en webbplats som en användare interagerar med, från typsnitt och färger till menyer och knappar med diverse funktioner, skapade genom en kombination av HTML, CSS och JavaScript. Front-end är därför inget självständigt område: det vi skapar grundas på beslut tagna med hänsyn till användarvänlighet, tillgänglighet och design av en UX-designer med särskild kunskap om detta. Och ett formulär, till exempel, gör ju bara någon nytta om den ifyllda datan bearbetas, något som i sin tur kräver en fungerande back-end. På så sätt lever front-end:aren i gränslandet mellan databas och användarupplevelse.
Odd Hill tar regelbundet emot praktikanter, och det märks. Dels i att flera av våra kolleger denna höst är före detta praktikanter men också genom det varma välkomnande vi fått. Under vår tid på Odd Hill har vi fått vara en del av arbetsplatsen, både socialt och arbetsmässigt. Vi, tillsammans med erfarna projektledare, handledare för front- och back-end och designers, har arbetat i riktiga projekt – att skapa nya hemsidor åt Malmö Klätterklubb respektive Furuboda folkhögskola.
Dessa två pro bono-projekt görs från grunden och är båda framtagna i publiceringsverktyget Drupal, vilket var nytt för alla oss tre praktikanter. Det är också första gången vi arbetat utifrån en färdig design. Till skillnad från tidigare skolprojekt där vi fått ta alla designbeslut själva har det nu betydelse om radavståndet vi anger inte riktigt stämmer eller om bakgrundsfärgen vi sätter på en sektion har fel nyans av grå. Dessa detaljer spelar roll och har noggrant övervägts och sedan beslutats av kunniga personer med förmågan att skapa något som inte bara ser bra ut men som tar hänsyn till användarupplevelsen i stort.
När det gäller relationen mellan front-end och back-end-utveckling upplever jag att med Drupal får man mycket serverat, i ett relativt lättförståeligt gränssnitt. Detta innebär å ena sidan att varje komponent inte behöver byggas upp i detalj från grunden, vilket tar tid och resurser. Å andra sidan försvinner den fullständiga kontrollen över strukturen vilket kan göra koden mer svårarbetad senare. Generellt upplever jag att dessa tydliga ramar, eller begränsningar beroende på hur man ser det, är både en hjälp och ett hinder i arbetet som front-end:are.
Samarbete är en annan viktig aspekt som varit både en utmaning och en stor källa till personlig utveckling. Visst, vi har alla tidigare samarbetat i diverse grupprojekt genom skolan, både då det gäller att ta beslut om vad som ska göras och hur det ska genomföras, men även den tekniska biten genom versionshantering. Till skillnad från skolmiljön rör detta sig om större projekt än vad vi är vana vid och vi bryr oss alla om resultatet mer än vi gjort i våra skolprojekt (sorry till våra lärare). Våra konflikter (tekniska, inte personliga), som säkert gjort att vår front-end-handledare flera gånger velat slita håret av sig, har varit lärorika och förhoppningsvis förberett oss på samarbete i framtiden.
Vi närmar oss nu slutskedet av projekten och praktiken på Odd Hill och kan med säkerhet säga att vi har fått en god inblick i det väldiga arbete det innebär att utveckla en hemsida från start till slut och det ständiga lärande som front-end rollen både ger och kräver. Upplägget, att vi tillsammans fått möjligheten att skapa två viktiga, användarvänliga och snygga produkter, och tack vare våra handledares stora tålamod, har gjort att vi tagit ett steg närmre till att – med gott självförtroende – kunna kalla oss front-end-utvecklare.
I en snabb överblick av jobbannonser går det att se att arbetsgivare ofta söker ”full-stack-utvecklare” (både front-end och back-end utvecklare i ett) eller ”front-end-utvecklare med ett öga för design”. Innebär denna otydliga gränsdragning för front-end yrket stora möjligheter till fritt skapande? Eller ställer den krav på vidare kompetenser (eller kanske båda)? Bevisligen finns det olika vägar att gå. Mina två medpraktikanter tar examen vid årsskiftet. Den ena vill fördjupa sina front-end programmeringskunskaper medan den andra vill lära sig mer back-end för att få full-stack kompetens. Jag, som tidigare läst en kurs i UX-design och som tar examen först i maj-21 kommer under våren parallellt att läsa en kurs i interaktionsdesign. Nog blir det front-end:are av oss till slut, men vad vi kommer att göra i denna roll får framtiden utvisa.
Stort tack till Odd Hill för att ha gett oss denna möjlighet och för att ha varit så välkomnande och stöttande. Vi hoppas vi ses snart!
2025 blir säker start obligatorisk för alla som använder BankID i sina e-tjänster.
Headless CMS öppnar upp för en flexibilitet och innovation som driver utvecklingen av modern innehållshantering på webben idag.
Stödet för Drupal 9 upphör i november och versionen stöds inte längre officiellt. Det är hög tid att uppgradera till Drupal 10.
AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.