Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
Person som skriver

Årskrönika: 10 trender på webben under 2010-talet

Michelle Nordqvist
January 7, 2020

Nu går ännu ett år till ända och med det lämnar vi också ett helt decennium bakom oss. Mycket har hänt på webben de senaste 10-åren. Här kommer ett axplock av de 10 trender vi sett komma, ibland gå men ofta bestå.

1. Mobile first och responsive

Användandet av mobiltelefoner och i synnerhet smartphones har ökat explosionsartat under 2010-talet. Enligt rapporten "svenskar och internet" 2019 surfar 95% av internetanvändare (12+ år) på mobilen, 87% på en daglig basis. Att designa och utveckla för responsiva webblösningar ställer höga krav på dagens webbyråer. Och hur många gånger har du som redaktör försökt optimera en krispig högkvalitativ bild för alla skärmstorlekar samtidigt som den ska vara lätt och inte slöa ner sajten?

Det finns de som tror att mobilen är död och helt ersatt av wearables inom 10 år. Vilka krav som ställs då kan vi bara sia om.

2. "Vi måste ha en app!"

Det är en mening som vi har hört ofta. Varför, frågar vi oss? Därför att alla andra har en, var ofta svaret.

Numer har vi ofta en mer affärsmässig inställning till apparnas vara eller icke vara.

3. One system to rule them all och microservices

ETT system där vi kan hantera våra produkter, tillhandahålla betalningslösning, sköta vår redovisning, analysera statistik... visst vore det fantastiskt?

De första fem åren av 2010-talet ville alla ha ett system som kunde sköta allt. När det fungerar bra är det fantastiskt. När något fungerar mindre bra är det svårt och ofta kostsamt att byta ut.

De senaste åren har microservices kommit starkt, dvs flera system eller program som är specialiserade på sin del och som kan kopplas ihop med varandra i ett ekosystem. På så sätt kan man utnyttja varje komponents fulla styrka och när något inte fungerar bra är det enkelt att byta ut.

4. Marketing automation

Med marketing automation kan vi halvera våra marknadsavdelningar och marknadsföringen kommer att sköta sig själv. Eller?

Nja. Men ännu har vi inte sett vart marketing automation faktiskt kan ta oss.

5. Har du koll på din CRO, CTA, CPC, CPM , CPA, CPI och PPC?

2005 lanserades Google Analytics och under 2010-talet växte det sig riktigt starkt. Detta satte stor press på våra marknadsförare. Nu skulle all marknadsbudget bevisat kunna leda till fler kunder, fler affärer och större return on investment. Nu kunde man på allvar ställa sin digitala marknadsföring mot traditionell print för att avgöra var man skulle satsa sina slantar.

6. PIM, är det ett tv-spel?

1 000-tals produkter med produktdata som innehåll, pris, dimension, produktbeskrivning och bilder i flera kanaler och på olika språk. Allt i Excel? Ja, det har varit ett heltidsarbete att hantera sina produkter.

Med ett PIM, product management system, är det nu enkelt att på ett strukturerat sätt ändra och publicera produktdata med några få knapptryckningar i flera kanaler och på olika språk.

7. SSO, single sign-on

Tiden då du hade olika användarnamn och lösenord för olika datorer, system och tjänster är förbi. Nu är det enklare än någonsin att logga in en gång och nå allt du behöver.

8. Plattformarnas storhetstid

Tiden då alla hade en egen blogg är förbi. Nu existerar man istället på plattformar såsom LinkedIn, Facebook, Youtube och Reddit. Och vart företags innehåll har sin plats, inte nödvändigtvis på hemsidan.

9. Headless

Headless har blivit särskilt populärt inom större e-handelslösningar där man helt frikopplar innehållet från hur det presenteras. Detta har utmanat de färdig-paketerade e-handelslösningarna där affärslogiken ofta är starkt sammankopplad med hur innehållet sedan presenteras. Med headless har man betydligt större möjlighet att presentera sitt innehåll på olika sätt på olika plattformar och i olika kanaler.

10. Tjänster som underlättar (?) våra liv

Bank-ID borde egentligen få sin egna plats på listan. Någon som minns tiden då man hade en dosa för att logga in på banken, en annan inloggning hos ditt försäkringsbolag eller el-leverantör och en tredje för att ansöka om ersättning hos Försäkringskassan?

Hur många har genomfört ett impulsköp med Klarnas enkla betallösning, räck upp en hand?!

Relaterade artiklar

Se alla Artiklar
5 saker att göra för din personliga cybersäkerhet

Att bli utsatt för någon typ av cyberattack eller ett intrång kan få allvarliga konsekvenser. Men att uppnå ett ganska bra skydd är inte särskilt svårt.

Så förbättrar du din SEO

SEO har många lager och är mer komplext än man tror. Här är det viktigaste du behöver veta för att klättra i sökresultaten.

Hur förbättrar man den digitala kundupplevelsen?

Hur mäter man och optimerar man CX – Customer Experience?

Fast pris eller agilt arbetssätt?

Fast pris känns tryggt men det finns ingen garanti för att man blir nöjd. Med en “agil budget” ligger garantin istället i att slutresultatet kommer att bli bra.

Se alla artiklar

Kontakta oss

Jag berättar gärna mer

Olof Bokedal
Byråchef
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!