Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
En illustration av tre emojis som visar olika grader av positivitet: en glad emoji med leende ansikte, en irriterad emoji med arga ögon, samt en likgiltig emoji utan leende.

Hur förbättrar man den digitala kundupplevelsen?

Anders Widell
February 28, 2023

Termen CX (customer experience) står för kundens totala upplevelse av ett varumärke. Och den är i sin tur ett resultat av alla interaktioner med varumärket. Från första kontakt till köp och allt som hänt däremellan. Men hur mäter man en sådan upplevelse och hur jobbar man för att optimera den?

Digitaliseringen har skapat många nya kontaktpunkter mellan kunden och företaget. Köpresan har därför blivit mer komplex. Men nya tekniker har också gett företagen nya sofistikerade verktyg för att kunna jobba målinriktat med CX. Det arbetet brukar benämnas CEM (Custom Experience Management). Det är en disciplin inom affärsvärlden som blir allt viktigare.

CX är på stark frammarsch

Att upplevelsen av ett varumärke spelar stor roll är ingen ny företeelse. Men att den börjar spela en överordnad roll är en relativt modern trend. Dagens kunder finner sig oftare i en situation där de upplever skillnaden mellan varumärkena som små, vare sig i kvalitet eller pris. Det är här CX kommer in i bilden och blir en avgörande faktor.

Idag behöver företagen satsa allt mer på CX för att kunna konkurrera. I en förlängning skulle man kunna tänka sig att CX nästan blir som en produkt i sig. En situation som bli allt vanligare är att kunden utgår från ett varumärke de gillar att handla av och sedan ser om produkten finns där.

Det finns också allt fler goda exempel på företag som vunnit marknadsandelar genom satsningar på CX. Det har bidragit till att ribban idag ligger högt när det gäller kundernas förväntningar. Det finns allt mindre tålamod hos kunderna för dålig CX.

Vad är en bra kundupplevelse?

Det handlar inte längre om att företaget på ett objektivt plan ska prestera bra vid varje kontaktpunkt. Det är viktigare att vara inlyssnande vad gäller kundernas behov, önskemål och förväntningar. Man behöver identifiera vad som är viktigast för dem vi de olika kontaktpunkterna och sedan hitta sätt att leverera det. Att kunna göra det vid precis rätt tidpunkt och tillfälle och kanske rent av överraska, kan bli avgörande när olika företag konkurrerar om kundernas gunst.

Allt det här utmanar naturligtvis konventionella och traditionella synsätt på hur ett företagen ser på relationen med sina kunder. Den upplevelse kunderna värderar högst, kanske egentligen inte har något med företagets kärnverksamhet att göra. För en känd möbelvaruhuskedja är det kanske korv- och glassförsäljningen efter en kaotisk och utmattande shoppingtur i varuhuset.

CX-strategin det viktigaste verktyget

För att framgångsrikt kunna jobba med CX över många olika kontaktpunkter av skilda slag behöver man en övergripande strategi. Ska man ta med sig en enda sak från den här artikeln så är det detta. Kan man sedan kröna sin strategi med en tydlig vision för hur man vill att kunderna ska uppfatta varumärket har man alla förutsättningar att lyckas.

Lär känna målgruppen

Innan man kan utforma sin CX-strategi behöver man göra en hel del research på kundsidan såväl som inom den egna verksamheten.

Först behöver man lära känna målgruppen och förstå deras resa från första kontakt till köp. Vad är viktigt för dem och hur tänker de? För att ta reda på det är det naturligtvis bäst att gå till källan direkt – kunderna. Det finns många sätt att göra det på – enkäter, fokusgrupper, social monitoring, recensioner/rating och så vidare.

Ett bra hjälpmedel för att visualisera kunden är så kallade “personas” Man kan se dessa lite som fiktiva porträtt av typiska kundprofiler. De hjälper till att förstå de mjukare aspekterna av hur målgruppen fungerar och tänker. Man bygger sina personas utifrån den kunskap man samlat in om målgruppen.

Kartlägg kundresan

Sedan är det dags att ta på sig kundens kunden skor och lära sig förstå kundresan. Enkelt uttryckt skulle den kartläggningen kunna bestå av fyra steg eller faser:

  1. Identifiera kundernas behov och förväntningar
  2. Definiera alla faser kunden går igenom under sin resa
  3. Ordna kontaktpunkterna så att de hamnar på rätt tid och plats i kundresan
  4. Integrera och synkronisera kontaktpunkterna med varandra så att köpupplevelsen blir smidig för kunden

Olika typer av data som kan samlas in

CX-data kan delas in i två huvudtyper:

  • Kvantitativ data
    Kvantitativ data är konkret data som företag enkelt kan samla in. Typiskt handlar det om numerisk data som kan användas i statistisk analys. Det röra sig om antal besök på hemsidan, produktklick, bounce rate, frekvens för övergivna kundvagnar och så vidare.
  • Kvalitativ data
    Kvalitativ data är direkt feedback från kunderna om kundupplevelsen totalt sett. Det kan vara information som samlas in via webbenkäter, fokusgrupper, digitala förslagslådor eller feedback från kundsupporten. Upplevelser handlar mycket om subjektiva känslor som är svåra att kvantifiera. Men de är ett viktigt komplement till “hård” kvantitativ data.

Undersökningar visar att 85% av alla företag som jobbar med att förbättra sin CX ökar sina intäkter.

Att samla in data digitalt

Det finns många bra digitala plattformar som hjälper till att samla in och analysera CX-data. Fördelen med dem är att de samlar all information i ett gränssnitt. Det ger en bra överblick över hela landskapet och gör det enklare att jobba med analys, segmentering och personliga köpupplevelser.

CX-verktygen utmärker sig särskilt när det handlar om insamling av den kvantitativa datan. Det går att automatisera insamlingen och analysera den med inbyggda AI.

Men det går även att skapa automatiska flöden runt insamling av kvalitativ data. Formulär och förfrågan om recension/bedömning kan skickas ut via webb, mail eller andra kanaler. Den kan utformas på ett sätt som gör den möjlig att analysera på samma sätt som kvantitativ data. Detta kanske inte fångar in det mjuka men ger snabb tillgång till insikter som företaget kan agera på.

Några exempel på saker man kan göra för att förbättra CX

Här några väl beprövade sätt att skapa värde och lyfta kundupplevelsen.

  • Chatbots
    Att ha en chat på webbplatsen öppen dygnet runt är kanske en av de mest populära funktionerna idag. Det ger en känsla av att det alltid finns en bemannad kundtjänst på plats, även om det är en robot. En chatbot kan ställa relevanta frågor i kontext och ge svar på initiala och grundläggande frågor.
  • Skräddarsytt innehåll
    Det mest klassiska exemplet på detta är när Amazon kommer med förslag baserat på vad liknande kunder varit intresserade av. Men det hela kan dras längre än så. Har man tillgång till den specifika kundens intressen och historiska betteende på webbplatsen kan innehållet skräddarsys för en ännu personligare upplevelse.
  • Påminnelser och statusuppdateringar
    Kunder generellt gillar att bli uppdaterade om vilken status deras köp och transaktion befinner sig i. När kommer varan att levereras? Påminnelser om att att beställa tid för service eller att erbjuda automatisk prenumeration på förbrukningsvaror är olika sätt att hjälpa kunden. Att inte kommunicera är ett utmärkt sätt att förstöra relationen.
  • Användarkonton
    Idé med ett användarkonto är att en användare ska kunna spara adressuppgifter och liknande på webbplatsen eller e-handelssajten. Fördelen med det är att kunden slipper att mata in dem varje gång vid varje transaktion eller köp. Det öppnar även upp möjligheter för personalisering, köphistorik och andra funktioner som är värdefulla för användaren.
  • Användarforum
    Användarforum har funnits ett bra tag. Det smarta med dem är att man slår två flugor i en smäll. Å ena sidan ebjuder man användarna värdefull hjälp till självhjälp. Å andra sidan är forumet i sin tur en perfekt plats att samla in information och få uppslag till att CX-förbättringar.

Sammanfattning

CX handlar mycket om att ha ett kundtillvänt fokus och att se kundupplevelse som en nyckel-USP. Det går att mäta kundupplevelsen vid företagets olika kontaktpunkter. Den data som samlas in kan sedan analyseras och användas för att göra förbättringar. Initialt behöver man förstå sin målgrupp och ha en tydlig CX-vision. Rätt hanterat kommer kan CX-arbetet höja företagets intäkter.

Behöver ni ett "digitalt bollplank"?

Ni känner er målgrupp och kundresan. Vi har den digitala och tekniska kompetensen att ta er CX till nästa nivå. Tveka inte att kontakta oss, så sätter vi upp ett förutsättningslöst möte.

Relaterade artiklar

Se alla Artiklar
5 saker att göra för din personliga cybersäkerhet

Att bli utsatt för någon typ av cyberattack eller ett intrång kan få allvarliga konsekvenser. Men att uppnå ett ganska bra skydd är inte särskilt svårt.

Vad betyder MVP och vad är dess fördelar?

MVP är en förkortning för Minimum Viable Product. Det är ett viktigt koncept inom mjukvaruutveckling.

Så förbättrar du din SEO

SEO har många lager och är mer komplext än man tror. Här är det viktigaste du behöver veta för att klättra i sökresultaten.

Fast pris eller agilt arbetssätt?

Fast pris känns tryggt men det finns ingen garanti för att man blir nöjd. Med en “agil budget” ligger garantin istället i att slutresultatet kommer att bli bra.

Se alla artiklar

Kontakta oss

Jag berättar gärna mer

Olof Bokedal
Byråchef
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!