Vi har länge pratat om att göra den digitala upplevelsen mer personlig. Man ska bli presenterad med rätt, relevant innehåll beroende på vem man är och vad man gillar. Design, baserat på vad man gillar har det dock pratats väldigt lite om. Netflix har provat en variant av det ett tag där man baserat på preferens från tidigare sedda filmer blir promotad med en viss typ av bilder för nya filmer.
Men hur kan design bli mer personlig? Det leder oss in på den första trendspaningen: dark mode. Detta är en vattendelare på vårt egna kontor. Vad är dark mode? Kanske känner du igen valet från din mobiltelefon? Det innebär att du kan välja en mörk istället för en ljus bakgrund. Somliga av de bevandrade inom design säger att det är lättare att få element att “poppa” mot en mörk bakgrund. Och det är just poppandet man vill åt. Vi snackar om att nå ut i bruset, kanske mest från sociala medier och digital marknadsföring i allmänhet. Men när måste även våra sajter “poppa” för att vi ska vara attraktivare för besökaren, få dem att stanna längre på sajten och slutligen konvertera?
Dark mode är inget nytt fenomen. På 90-talet var det väldigt populärt att göra sajter med svart bakgrund. Under större delen av 2000-talet har det dock varit det ljusa som fått dominera. En sajt ska upplevas, ljus, välkomnande, positiv. Men med vår ökade användning av mobiltelefoner och tablets med en mycket mindre skärm kan det vara mer användarvänligt att använda en mörk bakgrund för tydligare hjälpa besökaren till en bättre upplevelse.
Inclusive design går ut på att skapa upplevelser med empati och viljan att göra någonting inkluderande. Det här är egentligen en förlängning av den tillgänglighetsanpassning vi har i den fysiska världen. Ca 15% av världens befolkning har någon form av funktionsnedsättning.
Lika självklart som att tillgänglighetsanpassa våra fysiska miljöer borde det vara att göra detsamma i det digitala. Det kan leda till att fler potentiella kunder kan besöka din sajt, och google kommer dessutom främja användarvänligheten ur ett SEO-perspektiv.
För myndigheter, kommuner och landsting är det heller inte längre något val. 2016 kom en lag som säger att den 23/9 2020 skall gamla sajter byggda innan 2018 vara tillgänglighetsanpassade. Vi tror och hoppas att lagstiftningen kommer smitta av sig även på privata aktörer.
Vi är på väg in en lågkonjunktur och alla som jobbar på en marknadsavdelning vet att det första som ryker är marknadsbudgeten. Företag kommer att bli mindre riskbenägna och jakten på bevisad ROI intensifieras. Innebär detta att vi kommer se ett minskat behov av digitala lösningar? Nej knappast, men det kommer vara extremt viktigt att kunna påvisa effekt till ledningen för att få loss mer pengar. Man kommer se tightare projekt, med ett tydligt business case som stödjer den övergripande affärsplanen och marknadsstrategin.
Vi har redan kommit väldigt långt när det gäller att mäta ren funktion, tex
Men design för de flesta baserats på den personliga uppfattningen, en magkänsla, detta är snyggt, känns fräscht, får mig att känna något eller reagera. Jag gillar det eller jag gillar det inte. Men man försöker sällan sätta siffror på vad en eventuell ökad budget för design kan ge för ROI i slutändan. Det tror vi att man kommer att se mer av framöver.
Är hållbarhet en trend eller en rörelse? Eller både och? En sak som är säker är vi kommer känna av dess effekt även på 20-talet.
2017 kom ett lagkrav i Sverige som sa att alla företag som har antingen 250 anställda, en balansomslutning på 175 mkr eller en nettoomsättning på 350mkr måste börja hållbarhetsredovisa. Tanken med detta är såklart att statuera exempel som sedan skall sippra ner till fler företag.
Att hur man arbetar hållbart kommer att vara en förutsättning för att bedriva affärer under 2020-talet och då är troligtvis webben det största skyltfönstret mot marknaden.
Vi kommer antagligen se fler och fler företag lägga större vikt på sin kommunikation kring hållbarhet och göra den till en tydlig del av sin affärsstrategi. Fler och fler företag trycker på vilken viktig plats hållbarhet har i deras företag och kommunicerar detta hårt på sina webbar. Utvecklingen framåt kommer nog inte handla OM att man kommunicerar kring hållbarhet, utan HUR och vem som lyckas ta det till nästa nivå.
Voice fortsätter så klart vara högaktuellt även vidare in på 2020-talet. Alla kommer att behöva jobba med strukturerad data på sina sajter och att tagga upp all kod med markups från schema.org för att innehållet ska kunna hittas och presenteras via voice search.
Det pratas om att mobilerna år 2030 är ersatta av wearables. Fundera på vad det kommer innebära för webben. Troligtvis kommer vi att se fler webbar utan en visuell framsida där all browsing sker med hjälp av din wearable. Det är svårt att få ordentlig grepp kring tanken nu. Men ni vet vad de säger, om du kan tänka det finns det snart.
Vi har pratat om AI som trend i flera år nu. Men det är först nu som det kan börja användas riktigt effektfullt, på gott och ont. Hur då? Jo, tack vare uthållig användning matas AI med mer och mer data och blir därför smartare.
Och hur kommer då AI att användas under 2020-talet? Det är nu det börjar bli riktigt intressant… Genom att identifiera vem du är kommer AI kunna crawla hela internet med information om dig, var du bor, vem du är på social media, vad du gillar, vad du inte gillar, vem är dina vänner och vad gillar dem, vad syns på dina uppladdade bilder, vilka är dina varumärkes preferenser, vilken bil kör du etc. Baserat på detta kommer AI på en bråkdels sekund ha en full profil av hela din personlighet. Tänk när e-handeln börjar anamma denna tekniken fullt ut. De kommer göra det i princip omöjligt för dig att lämna din varukorg och avbryta ditt köp därför att de vet exakt vad du går igång på och vilka knappar de ska trycka för att få dig dit de vill.
Vi kommer snart att se tydligare poängsystem när AI matar våra interna system med information om oss. Alla system kommer att applicera AI-funktionalitet. Detta innebär att CRM-system, betalsystem och ärendehanteringssystem, även på myndighetsnivå, kommer att ha inbyggd AI där poängsättning kan avgöra hur du eller ditt ärende skall hanteras.
När GDPR kom för ett par år sedan, lamslog lagen många företag runt om i Europa. Men vilken information skyddar vi egentligen med GDPR? Namn, adress, personnummer, uppgifter om politiskt ställning eller sexuell läggning. Men ställ det i relation till AI som vet allt det där men långt mycket mer om dig än så.
Slutsatsen är att om inte ditt företag har en plan för hur man ska integrera AI i sin verksamhet är det dags att skaffa sig det nu.
Som nämnt tidigare tog GDPR oss med storm. Snart kommer en ny cookie-lag efter beslut i EU-domstolen förra året. Nytt är två saker:
Under 2020-talet tror vi att man kommer se mpnga fler lagar och restriktioner för hur data får lov att användas.
Under de senaste åren har det kommit många illustrations- och bildtjänster, vilket lett till att många sajter idag använder samma stock foton. Under 20-talet kommer vi antagligen se att företag lägger större vikt vid att skapa eget material för att bygga autenticitet och trovärdighet gentemot sina kunder.
Risken är annars stor att det kan gå som exemplet nedan.
Historien är att Ica-handlaren skulle foliera sina fönster och valde en trevlig bild på fika. Problemet var bara att teet som syns på bilden är Lidls egna te. Lidl var så klart inte sena med att hoppa på detta och gick ut med följande:
Att bli utsatt för någon typ av cyberattack eller ett intrång kan få allvarliga konsekvenser. Men att uppnå ett ganska bra skydd är inte särskilt svårt.
SEO har många lager och är mer komplext än man tror. Här är det viktigaste du behöver veta för att klättra i sökresultaten.
Hur mäter man och optimerar man CX – Customer Experience?
Fast pris känns tryggt men det finns ingen garanti för att man blir nöjd. Med en “agil budget” ligger garantin istället i att slutresultatet kommer att bli bra.