Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
Ipad med webbstatistik, en kopp kaffe i bakgrunden.

Så förbättrar du din SEO

Anders Widell
August 17, 2023

SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska. Dess syfte är att anpassa en webbplats och dess innehåll för att ranka högt på sökmotorerna för specifika nyckelord eller fraser.

Det här är säkert ingen nyhet för många. Men vad det innebär rent konkret är inte lika klart, eller vem som ska göra det arbetet och hur det går till. SEO består av flera lager och kan göras på olika ambitionsnivå beroende på webbplatsens syfte och målgrupp.  

Det är viktigt att komma ihåg att SEO inte är en självklarhet. Att ranka högt på sökmotorer är inte lika viktigt för alla webbplatser. Mycket innehåll på webben är avsiktligt dolt för sökmotorerna. Samtidigt finns många webbsidor som helt och hållet är skapade för att ranka på ett specifikt sökord.

Grundläggande förutsättningar för bra SEO

Innan man lägger tid eller pengar på SEO bör man ha en plan med tydligt definierade målgrupper och mål. Lika viktigt är det att definiera vilka sökord och fraser som ska dra trafik till webbplatsen. Det görs i en så kallad sökordsanalys.

Sist men inte minst och inte att förglömma. Det bör finnas ett verktyg för att mäta och följa upp resultatet på webbplatsen, så att man vet att man gör rätt saker.

Sökmotoroptimeringens tre grundpelare

SEO brukar delas in i tre områden:

  1. Teknisk SEO
  2. Onpage SEO
  3. Offpage SEO

1. Teknisk SEO

För att en webbsida ska kunna visas sökresultaten behöver sökmotorerna hitta, crawla och indexera dem. Det görs av så kallade “spindlar”, en slags bottar som ständigt är ute och samlar in information om de webbsidor de stöter på. Teknisk SEO är enkelt uttryckt den process som säkerställer att alla de tekniska förutsättningarna finns på plats som krävs för att de ska kunna göra detta på ett bra sätt.

Direkt ur boxen har de flesta CMS (publiceringsverktyg) det grundläggande på plats för att detta ska kunna fungera. Har man specifika önskemål eller gör man anpassningar av CMS:et kommer man behöva teknisk SEO. Det kan vara allt från enkla åtgärder till lite mer komplicerade. Arbetet utförs som regel av utvecklare.

Här är några exempel på vad det kan handla om:

  • Se till att det finns en sitemap och en robots.txt-fil med instruktioner som gör det lätt för spindlarna att förstå hur webbplatsen ser ut och är uppbyggd. Eller optimera dessa om de redan finns.
  • Det innehåll man vill ska vara sökbart ska vara tillgängligt och kunna indexeras av sökmotorerna.
  • Sidor som inte ska indexeras ska vara märkta så att sökmotorerna noterar att de inte ska visas i sökresultaten.
  • Finns det flera sidor med likadant eller liknande innehåll ska de märkas så att sökmotorerna förstår vilken som är originalet.
  • Säkerställa att sökmotorerna förstår att en sida som kan nås från olika länkar är samma sida, inte flera.
  • Se till att det finns användarvänliga och deskriptiva URL:er.
  • Funktionalitet som kontinuerligt upptäcker och varnar för trasiga länkar på webbplatsen.
  • Funktionalitet för att omdirigera länkar som leder till sidor som inte finns eller bytt plats på webbplatsen, så kallade redirects.
  • Optimera sidans laddningstid, vilket påverkar rankingen.
  • Se till att webbplatsen har ett SSL-certifikat för säker surf.

2. Onpage SEO

Onpage SEO innefattar sådant som kan göras av administratör/redaktör direkt på webbplatsen för att en sida ska ranka högt hos sökmotorerna. Det handlar mycket om innehåll, framför allt text och metataggar. 

De åtgärder som görs grundar sig på vad som bevisats fungera bäst, inte på redaktörens känsla. Detta är för att man systematiskt ska kunna förbättra SEO:n och inte riskera att tappa ranking.

Exempel på vad som kännetecknar en webbsida med bra onpage SEO är:

  • Det finns en bra och lagom lång metabeskrivning (dold beskrivning som visas i sökresultaten).
  • Även sidans title-tag (dold HTML-kodsträng som visas i sökresultaten) innehåller nyckelordet/frasen.
  • Sidans redaktionella titel innehåller nyckelordet.
  • Texten har rätt längd och är optimerad för nyckelordet.
  • Eventuellt grafiskt innehåll är försett med dold metainfo så att det kan indexeras och hittas via bild- eller videosök.
  • Texten har rätt keyword density, det vill säga tar upp nyckelordet rätt antal gånger per antal tecken.
  • Texten innehåller länkar till annat innehåll på sajten eller andra relevanta externa sidor.
  • Sidans innehåll är relevant, välstrukturerat och lätt att läsa.

3. Offpage SEO

Offpage SEO är en viktig parameter om man vill lyckas med sitt SEO-arbete. Anledningen till detta är att sökmotorernas algoritmer ständigt försöker bedöma webbplatsernas trovärdighet och auktoritet. Det görs främst utifrån hur många andra sajter länkar till eller pratar om den. Detta påverkar i sin tur rankingen.

Offpage SEO om aktiviteter som görs utanför sajten för att förbättra dess ranking. Exempel på sådana aktiviteter är:

  • Link building  – att få andra att länka till till webbplatsen
  • Guest posting – att låta kända eller inflytelserika personer posta innehåll på webbplatsen
  • Marknadsföring via sociala medier

Några tips

  • Bra och relevant innehåll för de sökord man fokuserar på är A och O. SEO-arbetet ska syfta till att få sökmotorerna att se och förstå detta.
  • Mycket organisk trafik i sig är inte målet. Ingen idé att fylla “butiken” med folk om ingen handlar eller gör det man vill att de ska göra. Fokus på kvalitet är rätt mindset.
  • Håll dig ajour med vad som händer inom SEO. Spelplanen förändras hela tiden och det gäller att ha koll.
  • Hur mycket tid och pengar man lägger på SEO bör alltid vägas mot hur stor chans man har att lyckas och vad man rimligen kan förväntas få ut av det.

Behöver du hjälp?

Vi på Odd Hill har lång erfarenhet av teknisk SEO, men vi har även många kollegor i huset som är experter på onpage SEO. Vi hjälper gärna till. Vi gläds när våra kunder klättrar i sökresultaten. Tveka inte att ta kontakt med oss.

Man blir aldrig klar med sin SEO

Sökmotorerna försöker ständigt förbättra sina algoritmer så att de ska kunna presentera relevanta sökresultat. Det leder till förändringar som kan påverka rankingen och att man måste göra förändringar i sin SEO. Ökad konkurrens på de nyckelord man arbetar med gör att man ständigt behöver bevaka och skruva på det man gjort tidigare. Ibland kan man behöva förändra sin strategi för att det blir för svårt eller dyrt att konkurrera om vissa nyckelord.

Relaterade artiklar

Se alla Artiklar
BankID uppgraderar sin säkerhet

2025 blir säker start obligatorisk för alla som använder BankID i sina e-tjänster.

Vad menas med headless CMS?

Headless CMS öppnar upp för en flexibilitet och innovation som driver utvecklingen av modern innehållshantering på webben idag.

Dags att uppgradera till Drupal 10

Stödet för Drupal 9 upphör i november och versionen stöds inte längre officiellt. Det är hög tid att uppgradera till Drupal 10.

7 sätt AI kan användas för att öka den digitala tillgängligheten

AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.

Se alla artiklar

Kontakta oss

Fråga mig om du vill veta mer

Anders Widell
Projektledare & marknadsansvarig
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!